(1781 - 1859).
painted The Battle of Fort Moultrie in 1826 Related Paintings of John Blake White :. | Motte Directing Generals Marion and Lee to Burn Her Mansion | Sergeants Jasper and Newton Rescuing American Prisoners by John Blake White | Mrs. Motte Directing Generals Marion and Lee to Burn Her Mansion by John Blake White | The Battle of Fort Moultrie | The Battle of Fort Moultrie | Related Artists:
Fede Galizia(1578 - 1630) was an Italian Renaissance painter, a pioneer of the still life genre.
Fede Gallizi, better known as Galizia, was born in Milan in 1578. Her father, Nunzio Galizia, also a painter of miniatures, had moved to Milan from Trento. Fede (whose name means "faith") learned to paint from him. By the age of twelve, she was sufficiently accomplished as an artist to be mentioned by Gian Paolo Lomazzo, a painter and art theorist friend of her father, who wrote, "This girl dedicates herself to imitate our most extraordinary art."
At a young age, Fede was already an established portrait painter handling many commissioned works. Perhaps it was her father's influence as a miniaturist that led to Fede's attention to detail in her portraits. Her treatment of jewels and clothing made her a very desirable portrait painter. She was often commissioned to paint religious and secular themes as well. Several of her paintings based on the deuterocanonical story of Judith and Holofernes, a popular theme in art of the period, survive in private collections. Perhaps her earliest was Judith and Her Handmaiden painted in 1596 which is now in Sarasota Florida at the Ringling Museum of Art. She also created miniatures and altarpieces for convents.
tidemandTidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania.
Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger.
Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875).
Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).
Jackson Pollockl912--1956,U.S. painter. He grew up in California and Arizona. In the early 1930s he studied in New York City under Thomas Hart Benton, and later he was employed on the WPA Federal Art Project. In 1945 he married the artist Lee Krasner. Two years later, after several years of semiabstract work stimulated by psychotherapy, Pollock began to lay his canvas on the floor and pour or drip paint onto it in stages. This process permitted him to record the force and scope of his gestures in trajectories of enamel or aluminum paint that veiled the figurative elements found in his earlier work. The results were huge areas covered with complex and dynamic linear patterns that fuse image and form and engulf the vision of the spectator in their scale and intricacy. Pollock believed that art derived from the unconscious and judged his work and that of others on its inherent authenticity of personal expression. He became known as a leading practitioner of Abstract Expressionism, particularly the form known as action painting. Championed by critic Clement Greenberg and others, he became a celebrity. When he died in a car crash at 44, he was one of the few American painters to be recognized during his lifetime and afterward as the peer of 20th-century European masters of modern art.